क्यों किए जाते हैं पिण्डदान?

Explained In Hindi-

क्यों किए जाते हैं पिण्डदान?

हिंदू मान्यताओं और वैदिक परम्परा के अनुसार पुत्र का पुत्रत्व तभी सार्थक होता है, जब वह अपने जीवित माता-पिता की सेवा करें और उनके मरणोपरांत उनकी बरसी पर तथा पितृपक्ष में उनका विधिवत श्राद्ध करें। हमारे हिन्दू धर्म के अनुसार बारहवें दिन किये जाने बाले कर्म को ' पिण्डदान ' कहते हैं| अर्थात इस दिन मृत व्यक्ति के पिता, दादा एवं पड़दादा के लिए एक-एक छोटे पिंड और मृत व्यक्ति के लिए एक बड़ा लंबाकार पिंड बनाया जाता| उसमें से थोड़ा-थोड़ा हिस्सा तीनों छोटे पिंडों में मिलाया जाता है| इस विधि द्वारा मृत व्यक्ति को उसके पूर्वजों की पंक्ति में स्थान दिया जाता हैं| यह सपिंडीकरण एक साल बाद करने का विधान है और उसका कारण यह है कि उस समय मृत व्यक्ति का प्रेतत्व निवृत होता है| परन्तु आजकल यह संस्कार आमतौर पर बारहवें दिन ही अपकर्ष पद्धति से किया जाता है| जिसे हम गौण विधि कहते और आजकल गौण विधि को ही स्वीकार किया जाता है|लेकिन बहुत से लोग अपनी परम्पराओं के अनुसार हर महीने आने वाली मरण तिथि के दिन मासिक श्राद्ध करते है जोकि श्रेयस्कर माना जाता है | साथ ही तेरहवें दिन की जाने वाली प्रक्रिया को पददान विधि कहते है और यह विधि श्रद्धा एवं आर्थिक सामर्थ्य का विषय है जिसके अनुसार प्रेत को संतोष प्राप्त होकर उसका आगे का मार्ग सुखकर हो जाता है, और यह भावना इस कर्म में निहित होती है| और यह पददान दो प्रकार के होते

१. मुख़्य २. गौण

१. मुख़्य पददान में - आसन, यज्ञोपवीत, घी, वस्त्र, अन्न एवं अन्नपात्र आदि वस्तएँ होती है|

२. गौण पददान में - अन्न, उद्कुंभ, तांबे या मिटटी का घड़ा, जूते, छतरी, कमण्डलु, वस्त्र, लकड़ी, लोहदंड, अंगीठी, दीप, तिल, तांबूल, चंदन तथा पुष्पमाला आदि वस्तएँ होती है|

इनमे से जो भी दान संभव हो उसका श्रद्धा पूर्वक दान करें| और तेरहवें दिन उदक शांति भी की जाती है| और चौदहवें दिन मुँह मीठा करते है|

 

Explained In English-

 

Why do we perform rites of Pind Daan Hindu Vedic discipline?


According to Hindu religion and Vedic practices the essence of being a son is considered
prolific only if he has taken care of his parents well in their lifespan and has also performed all
the last rites as per Hindu Vedic customs. It is of prime importance to perform Shraadh of the
deceased family members on their death anniversary and during “Pitra-Paksha”.
According to Hinduism, the rites performed on the twelveth day are known as “Pind-Daan”. A
bigger ‘Pind’ is made for the deceased person and smaller ‘Pinds’ for his deceased ancestors
like his Great Grandfather, Grandfather or his father are made. Now some portion of the
bigger ‘Pind’ is taken and added to the smaller ‘Pinds’ indicating that the deceased has met his
ancestors in heaven. As per Hindu Vedic practices, this custom was to be performed only on
first death anniversary, as for one year it is believed that the soul resides on earth and it gets
ready for upward journey to heaven only after completion of one year of death.
But since life has got too busy for mankind, this ritual is performed in “Upkarsh Paddithi” on
the twelveth day. This is called ‘Gaun Vidhi’ (diminutive process) which is widely accepted and
practiced now days. Still, some people prefer to perform monthly rites (Masik Shraadh) on the
same date as demise, till one year which is considered to be the best.
The rites performed on the thirteenth day are called ‘Pad-daan Vidhi’ which is truly a matter of
one’s devotion and affordability. This ritual enables one’s soul to get released from any
worldly attachments and make its journey to heaven very comfortable. Such is the
quintessence of this ritual. Genuine astrologers usually recommend two kinds of ‘Pad-daan’ as
mentioned for Hindus: Mukhya Pad-daan and Gaun Pad-daan.
(1) Mukhya Pad-Daan: Asanas, Yagyopavit, Ghee, Vastra, Anna and Annapatra are used.

(2) Gaun Pad-daan - Anna, Udkumbh, Tamrapat or Mitti Kalash, Shoes, Umbrella,
Kamandlu, Vastra, wood, Loh-dand, Angithi, Deep, sesame, Tambool, sandalwood and
flower garlands are offered.

Out of these two, whichever daan is suitable and can be afforded, shall be done. One must get
‘Udak Shanti’ done on thirteenth day and some sweets are to be consumed to mark the end of
rites on fourteenth day.